Meniti Kasih

"Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu(Muhammad) tentang Aku, maka sesungguhnya Aku dekat.Aku kabulkan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepadaKu. Hendaklah mereka itu memenuhi perintahKu dan beriman kepadaKu, agar mereka memperoleh kebenaran" (2:186)

1st Ramadhan @ 1st August

Memang tahun ni dah tahu, 1st day puasa besar kemungkinan jatuh pada 1st of August. dan ye iyenye confirm(ayat tunggang langgang..maaf dah lama tak menulis. kasi can la. )
Tahun ni xde kek. full stop. haha.. bunyi macam kecewa kan. tapi memang serius, tahun ni tak ade kek langsung. mungkin sb dah tak duduk dgn kawan2, tapi family selalu belikan kek tak kira beday siapa pun. hari ibu atau hari ayah pun kitrog beli kek... haha.. family yg gila kek.
Namun, setiap kali dah bertambah usia, tahun demi tahun, aku tak merasakan perlunya ada kek dan celebration, serta ucap selamat. (okey skrg saya dah berbunyi seperti tidak menghargai ucapan-ucapan dari kawan2..)
Tidak. tak bermaksud begitu. Ini semua sebab aku merasakan bila umur semakin bertambah. maknanya, semakin dekat dgn mati. Sebenarnya, tahu je, every breath that we take, it is a step towards death. Tapi ye lah kan, sebagai seorang manusia, memang sgt mudah lupa. Cuma ingat masa2 tertentu saja. Jadi, tahun ini.. tahun yang paling berdebar menanti 1 Ogos, bersamaan 1 Ramadhan. Menunggu penuh harap, adakah aku akan diperpanjangkan umur utk bertemu dgn Ramadhan kali ini. Alhamdulillah, takdir menentukan aku masih lagi di sini, dan sempat bertemu dgn Ramadhan.

So, I am calling all and first and foremost, myself, to remind us. Ramadhan is here, the door is open, it is up to us to cherish the moment. Mencari dan menggunakan sebanyak2 peluang yang ada untuk beramal di bulan mulia ini, mencari keredhaan dan keampunan Allah dan mencapai tujuan utama berpuasa... yakni TAQWA.....



Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa.


Al Baqarah:183


p/s: namun,masih berdebarkah kita, sama ada umur kita sempatkah bertemu Lailatul qadr dan menghabiskan 30 hari puasa Ramadhan? sekadar renungan di sebalik contengan terburu-buru ini...

0 comments: