Meniti Kasih

"Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu(Muhammad) tentang Aku, maka sesungguhnya Aku dekat.Aku kabulkan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepadaKu. Hendaklah mereka itu memenuhi perintahKu dan beriman kepadaKu, agar mereka memperoleh kebenaran" (2:186)

Adakah kurus itu Islam?

Hah!... pastinya ramai terkejut dgn title post kali ni. Mudah-mudahan tiada sesiapa terasa ok? InsyaAllah, btulkan niat kita ketika membaca.

Ramai org nak kurus, tengok saja iklan2 di tv, di akhbar2, di televisyen. Semua org kata nk kurus, tapi lupa nak tanya balik, Allah ada ke suruh kita kurus? atau kurus ni Islam ke?

Mungkin ramai yg bakal atau tidak setuju dgn apa yg bakal saya katakan. tapi takpe, saya terima seadanya pandangan anda. tapi mahukah anda, mengetahui apa kurus itu Islam?

Sbg umat yg adil(meletakkan sesuatu pada tempatnya), kita kena slalu revise, adakah kita adil dlm semua aspek kehidupan kita? Dalam Muwasafat tarbiyah (kpd sesiapa yg tahu.. sesiapa yg tidak mungkin anda mahu rujuk kepada source yg betul), Qawiyyul Jism yakni Sihat tubuh badan adalah salah satu dari pengajaran diambil dari Al-Quran. tidak disebut perlu kurus.

Rasulullah SAW juga tidak pernah menekankan kepentingan untuk kurus, tetapi saya simpulkan sendiri, adalah menjadi sunnah dlm menjaga kesihatan tubuh badan dan kekuatan fizikal. Lihat lah dalam sejarah sahabat2 ramainya yg kental jiwa dan tubuh, pandai bertarung dan sebagainya, tetapi tiada yg menyebut betapa ringan atau kurusnya mereka? atau cantiknya mereka? Mungkin ada yg bukan dlm pengetahuan saya, tp setahu saya ianya tidak menjadi keutamaan dlm Islam.

Tapi Allah kata

"Dan belanjakanlah (harta bendamu) di jalan Allah, dan janganlah kamu menjatuhkan dirimu sendiri ke dalam kebinasaan, dan berbuat baiklah, karena sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berbuat baik." (2:195)

Saya sedang mencari inisiatif untuk sihat. tapi saya terlupa kdg2 saya termakan dek tuntutan nafsu saya sendiri? Saya taknak jatuh ke lembah kebinasaan yakni mencari penyakit sebab tak sihat, tp saya dh terlupa pulak dan tergoda dgn nafsu nak kurus?Uwaa, tidak! Saya taknak. Saya taknak bazir duit lagi utk benda2 yg bukan kerana Allah. Aiseyh nyesal....
Banyak lagi cara2 utk sihat, cara sunnah pun belum habis saya amalkan. Islam sendiri sudah lengkap. mana mungkin saya berpaling darinya mencari yg lain....

Lalu, saya kaitkan dgn diri saya, matlamat hidup saya adalah hamba dan khalifah. Mana mungkin saya nak muatkan nafsu saya dlm dua matlamat itu???? Saya terpegun, ish, tp aku kena juga turunkan berat badan. Saya takmau terlist dlm org2 yg berisiko tinggi mendpt diabetes atau darah tinggi atau berbagai penyakit lagi.Kan Allah kata Jangan campakkan diri dari kebinasaan? Baikkan Allah? =D...

Selagi ianya tak kan menjadi kepentingan yg teratas sekali dlm hidup ini selagi itu lah saya masih boleh lagi melakukannya, kerana saya takut. Kalau saya mati sekarang, saya bertemu denganNya, takkanlah saya nak present amalan2 diet dan exercise je? rugilah saya. Nauzubillahiminzalik....

p/s:mungkin para pembaca boleh share pendapat masing2? atau tips2 kesihatan?

5 comments:

huu3..diri sendiri nih slalu je mkan ape saje tanpa kira ia boleh dtgkan mudarat satu hari nnnti..sedihhH~~~~~~~~~~~

p/s: thanks yatiee..manusia selalu je zalim...

 

Makan bila lapar, berhenti sebelum kenyang.

 

secara tak langsung, yes, kurus itu islam.

elaboration:
Rasulullah pesan, penyakit banyak berpunca dari pemakanan.
Kalau makanan tak sihat, banyak lemak, maka mulalah inner body dipenuhi lemak.
Bila lemak banyak, badan mula melebar.
Kemudian, step by step..penyakit mula menginap.

Cuba bayangkan, sangat ramai masyaraakat malaysia ni obesiti. Lepas tu semua jadi lemah tak bertenaga, tak boleh bergeraj pantas.
And tibe2 malaysia diserang musuh,..laratke nak rakyat malaysia nak lawan?.dengan badan yg gemuk2?.

just think about it.
its the matter of term. bukan kurus itu islam. tapi sihat itu islam. kalau gemuk tak sihat sebab lemak banyak,tak jaga makan, maka itu dah bukan islam.

sebab itu kena kurus. get it??

 

atie, sy dpt merasakan ada nada kurang senang dlm tulisan atie.
atie, thanks to ur help dear, hanya Allah yg boleh balas jasa atie.actually post ni hanya coret2 hati saja, tiada kena mengena dgn yg hidup. kdg2 yati terlupa mulut terlepas ckp yg boleh buat org misjudge. mintak maaf to atie, kalau ada apa2 terkesan dlm hati atie.
memang btul apa yg atie kate. xde salahnya. jgn disebabkan post ini ia merenggangkan kita.. =(

 

eh kurang senang ke?.
haha. mane adelaaaaaaaaaaaa.

sorry2 macam serius sgt lak explanation sampai yati ingat im unease. tak2 biase je..semangat nak mengexplain je tu=p