Meniti Kasih

"Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu(Muhammad) tentang Aku, maka sesungguhnya Aku dekat.Aku kabulkan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepadaKu. Hendaklah mereka itu memenuhi perintahKu dan beriman kepadaKu, agar mereka memperoleh kebenaran" (2:186)

hari terakhir di hostel utk 1st sem 1st year

td ptg patutnye dh balik rumah tp ni x balik2 lg.... pe cite? hehe.. sms mama "ma, bleh x nk temankan kwn yati nie kesian dia sorg2, tiket dia esok, nk balik kelantan".. ok nakal ko yati...
hey, at least it's not menipu ok? tiqah really needs me at this time.. di kala dia boring walaupun dia asek mebaca buku2 aje, aku bile? aku ni keje nye tido dan bukak internet... itupun menumpang.. tu la sape suruh x bwk laptop sendirik!

bkn ape... spatutnye aku dh decide dh nk amek subjek ape utk elektif thun dpan.. tp xdecide lg ni ape kes... mcm nk pilih suami lak.. haha.. ok xde la seteruk tu kn.. xde la, aku cume nk bt btul2 utk sem depan.. nk score dan kalau bleh nk jd seorg muslimah yg berkebolehan dlm bidang sains ni.. yeah! bgus... truskan. aja! aja! fighting!! insyaAllah..

antara subjek yg dlm dilema:ecology, biochem,env. water and islamic banking???
aku rase kena bt solat isthikarah la.. dan mtk pendpt kak kima.. ya akan ku lakukan itu...

1st sem... aku hampa dan kecewa dan menyesal.. tp x mengapa jdkan pengajaran... aku xnak lg malas dan penangguh2 kerja.. kalau boleh nk komited sgt2 utk masa akan dtg... insyaAllah.. permudahkan urusan hambaMu ini ya Allah..

sem depan, kena byr sewa rumah sendiri.... which is i think quite good resolution from mara to all their students here.. ramai yg dh terkezut bangat smpai ade yg nk menyewa rumah kt luar and which is i think not suitable even diorg kate murah.. cuba anda fikir2kan, kalau sewa rumah sendiri,kena beli perabot sendiri, byr bil air & letrik sendiri, xde peti ais, kena setup internet connection sendiri.. walaupun anda kata rumah sewa lg murah dr duduk kt hostel ni... tp sekuriti x terjamin plus transportation ke campus pun kena pk kan jugak.... so, nape nk pindah keluar..

kalau duduk kt hostel, dh ade meja study, ada katil,peti sejuk, internet connection yg free, jalan kaki ke campus je,sekuriti terjamin, so? apsal nk susah2? setau aku boys senior je yg duduk luar nie..apehal lak girls nk kecoh2? mama dgr aku cite psl ni,die kate xyah nk pindah2 la duduk aje... kalau kena berkorban smpai 2000 utk satu sem, xpe la.. asalkan utk study... bknnye ko joli duit... duduk je diam2.. well, honestly, aku bersyukur sb xde la plak die suruh aku pindah duduk kt rumah kt kota kemuning tu dan ulg alik setiap ari... alhamdulillah ko lembutkn ati mak aku... ala kalau ikut logik pun mesti die x kasi aku dok kt rumah, nt aku x study dan asek kena kcau aje...

ckp psl duet2 ni, kalau nk pk balik, antara sbb org nk berjimat ni sbb nk dpt duit belanja lebih... rm700 utk penginapan(yati ko ingt hotel ke ape) so kalau duduk twin sharing room aje dh kena bayar 4oo sebulan which means 300 left for expenses.. four sharing kena byr dlm 200 lebey hich means u have more than 400 to spend... aritu aku dok diam2 pk, penting ke dpt duit belanja byk2 ni? ko student lg, perlu ke hp canggih2? perlu ke harta kebendaan? yg semuanya t xleh janjikan kebahagian dan ketenangan apatah lg menjanjikan HD dlm transcript exam?

dan fikir2 lg, dh la mara kasi duit tajaan utk ko blaja beb... BLAJAR! ulg skali lg... BELAJAR!
bkn utk main2, dh la duit rakyat tu ko amek... ramai pakcik2 dan makcik2 hatta atuk2 bertungkus lumus byr income tax kpd kerajaan setiap bulan(btul ke?) alah, sbenarnye kena potong aje trus, tp aku tgk sian ayah aku gak tiap2 ari keje, dan memg die set dlm otak die anak perempuan die tgh blaja bersungguh... lihatlah kwn2, kita disuruh utk belajar dan telah menjadi harapan tinggi bg agama dan negara... kalau nk lebih terase lg, mak kite sendiri menaruh harapan tinggi pd kita, doa kan kita setiap kali lepas solat, supaya anak dia lulus cemerlang... tp kita? di manakah kita? apa yg kita buat? lepas dpt duit semua joli sakan.. shoping keluar dgn kwn2 atau teman "special"... dah la slah guna duit pastu buat maksiat plak... astaghfirullahhalazim... renungan bersama kita semua para remaja yg sedg berada di institusi..

dan fikir lg... kalau dpan yg MAHA ESA, Dia persoal ke mana duit yg telah diberi pinjaman kpd kamu? Apa yg kamu belanjankan, apa kamu buat dgn duit rakyat tu? ke mana pergi tanggungjawab kamu?ke atas agamamu? mase tu nk jwb ape beb... nk tipu, Allah tu MAHA MENGETAHUI... nk lari, ke mana nk lari? so, dr awal2 ni, ambil lah peringatan awal2 supaya x menyesal di kemudian hari..

duit elaun kalau habis utk mkn x pe, sbb mkn tu utk dpt kn tenaga, kemudain tenaga digunakan utk belajar nt, utk beribadah.. btulkan niat masng2 pandang ke hadapan.. niat nk belajar krn Allah Taala, pasti berkat... yati moga kau dpt pengajaran yg besar dr hasil penulisan ni... sekian... take care adios....

0 comments: