Meniti Kasih

"Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu(Muhammad) tentang Aku, maka sesungguhnya Aku dekat.Aku kabulkan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepadaKu. Hendaklah mereka itu memenuhi perintahKu dan beriman kepadaKu, agar mereka memperoleh kebenaran" (2:186)

Alhamdulillah

Alhamdulillah

Hari ni saya belajar byk benda

pertama, bila mentadabbur quran ditakdirkan terbaca ayat ni

"Kebajikan itu bukanlah menghadapkan wajamu ke timur dan ke barat, tetapi kebajikan itu adalah kebajikan orang yg beriman kpd Allah,hari akhir, malaikat, kitab-kitab, dan nabi-nabi, dan memberikan harta yg dicintai kpd kerabat, anak yatim, orang miskin, musafir, peminta-minta,dan utk memerdekakan hamba sahaya, yg melaksanakan solat dan menunaikan zakat, orang-orang yg menepati janji dan orang yg sabar dalam kemelaratan, penderitaan dan pada masa peperangan. Mereka itulah orang yg benar, dan mereka itulah orang yg bertaqwa" 2:177

pada usrah yg lepas, kami membincangkan apa itu sedeqah, makna luas bagi sedeqah. dan mengapa Allah mendahulukan infaq kpd kerabat. sister ckp boleh check byk ayat infaq Allah letak kerabat dan anak yatim pd rank yg pertama. Ini sudah saya temui byk dlm ayat-ayat Baqarah

dalam ayat di atas, saya dpt menambah lagi definisi taqwa yg slalu kami canang2kan sejak pertama kali mendiskuskan apa itu taqwa.. wahh.. lama kan nak faham taqwa je, ambil masa slama 3 tahun, Subhanallah.. tmbahkan dan mantapkan lah lagi kefahaman kami dgn tarbiyyah, dan bekalan jiwa dariMu ya Allah.

paling best skali dan terkena kat diri ni adalah ayat yang ".....dan org yg sabar dalam kemelaratan, penderitaa......"

uhhh memang sgt terkena kat aku. kalau time2 camni, lepas dah diuji, satu demi satu ujian datang, rasa nak terduduk, rasa nak menangis kuat2, jerit puas2.. marah semua org ke, smpai habis lepas semua ke'emosi'an tuh. tapi Alhamdulillah. Allah duga saya dgn ujian yg sgt berat bg saya. utk menaikkan level kekuatan rohani saya(insyaAllah). supaya lebih kental yg di dalam. tak dinafikan, byk masa saya tak dpt nak control emosi, tp lepas tu Allah jadikan sesuatu utk tunjuk pada saya mana yg patut saya rasakan... sweet betul iman ni.. kalau bleh nak semua org rasa apa yg saya rasa....

masyaAllah. walaupun byk lagi kerja yg saya kena buat(bukan duniawi je), Allah dpt pun melapangkan hati saya malam ini utk menghabiskan satu kerja yg ish dah tak sanggup saya tatap lagi... moga2 amalan ini tidak percuma(bak kata2 indonesia)...hehe


kedua; saya kena belajar menumpukan fokus selepas berdoa kepadaNya diberi kekuatan dan dipermudahkan urusan

ketiga; saya belajar menghargai ukhuwwah dgn seorang sahabat foreigner yg tidak rapat dgn saya, namun saya menghargai beliau sgt2 sbb dialah tanda islam yg saya nmpak tidak membedakan perkauman, negarawan, sifat atau warna kulit. saya sayang beliau fillah....!

dia telah menghantar sms...cenggini bunyinya; "I know its stressful but its just temporary stress....once u submit it will b fine inshaAllah so take it one step at a time. just do ur best and leave the rest to Allah :)"....

'wink, wink'

syukur pada Mu tak terhingga

p/s: mari memburu lailatulqadr

1 comments:

alhamdulillah....

readers pun dpt blajar bnyak benda =)