Meniti Kasih

"Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu(Muhammad) tentang Aku, maka sesungguhnya Aku dekat.Aku kabulkan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepadaKu. Hendaklah mereka itu memenuhi perintahKu dan beriman kepadaKu, agar mereka memperoleh kebenaran" (2:186)

IMAN dan AMAL, like a chicken and egg...


bismillah

Dalam lecture subject Molecular Biology & Biotech(MBB), lecturer saya akan selalu sebut perkataan terkenal beliau, macam tagline subject ini pulak 'like a chicken and egg'.

"You can't only have an egg without chicken in the first place, and You can't only have the other way round right? Chicken grows from an egg"

An example,gene and vector. You can't express a gene without vector, what is vector if no gene to be expressed??.
Note that gene are expressed by using vector as tool to transfer gene into a host.

Example again, gene and protein. Protein yg berguna adalah dtgnya dari gene yg serba lengkap di'transcript' dgn detail tanpa error. Dan gene tidak akan diekspress bila protein belum deficient or inactivated by protein.

Itu contoh perkaitan yg digunakan dlm memahami subjek yg sungguh amat kompleks itu yakni MBB.(sedap tak nama subjek susah tu..lol)

kesimpulannya...Satu kitaran yg mudah difahami.

Jadi apa kaitan nya dgn IMAN wa AMAL?

Hmm... Di dalam al-Quran, apabila Allah menyebut atau menyeru orang-orang yg beriman pasti tidak ketinggalan amal soleh sebagai rentetan.

allazi na amanu wa amilussolihat....

bunyinya seperti kita kena beriman dulu sebelum beramal.

IYA itu betul. kerana amalan tanpa iman adalah sprt debu yg bertebgn di tiup angin kencang...

tetapi, amal kita slalunya akan reflects iman kita juga... ketika amal sudah berkurangan, mungkin kerana iman sudah berkurangan. Atau sedang mengalami keteronggokan. Atau sudah lupa digilap dgn amal. Atau amal menjadi rosak kerana noda-noda hitam atau kaca-kaca ketidakihkasan hati.

Contoh realistik

"Kalau saya tinggal qiyam, apa-apa jenis peringatan yang didengari atau dibaca menjadi kosong. Tetapi kalau saya buat qiyam, even peringatan itu pernah didengar,simple dan sekejap, sangat amat terkesan dan menjadi best tanpa disedari atau disedari" (kata-kata seseorang yg di tulis semula dalam bentuk lain)

"Kalau saya jaga solat, tak kan rasa ada kekurangan. Tapi kalau tertinggal mesti jadi compang camping"(rakan sekolah)

"kejap. akak nak solat dulu.minta petunjuk"(seorang kenalan)

"Amal fardi kita penting. terutama zikir kita yg dibaca setiap hari. Baca tak mathurat setiap hari? Dah baca, ada tak kita menghayatinya?"(seorang naqibah)

Nak beramal satu hal, nak istiqamah satu hal, nak menghayatinya pula satu hal yg lain pula. Sungguh benar. Ini berdasarkan pengalaman dan cubaan try and error.

Peringatan ini adalah selalu ditujukan terutama buat diri ini, yg mungkin sedang syok sendiri..lalala lala

p/s: Sorry to all readers, I used three languages a bit here and there in my sentences. But then you should know by now that I am not a good writer in any kind of language. So bear in mind, people!=p

0 comments: