Meniti Kasih

"Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu(Muhammad) tentang Aku, maka sesungguhnya Aku dekat.Aku kabulkan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepadaKu. Hendaklah mereka itu memenuhi perintahKu dan beriman kepadaKu, agar mereka memperoleh kebenaran" (2:186)

Sabarlah wahai jiwa yg kering.... Dan dekatkanlah dirimu kepada TuhanMu

MENGAPA SABAR?

"Dan Kami jadikan di antara mereka itu pemimpin2 yg memberi petunjuk dgn perintah Kami, ketika mereka bersabar" (as-Sajdah:24)

"Dan sesungguhnya Kami akn memberi balasn kpd org2 yg sabar dgn pahala yg lebih baik drp apa yg mereka kerjakan" (An-Nahl:96)

"Sesungguhnya org sabar itu akan diberi ganjaran pahala tanpa hisab" (surah Az-Zumar:10)

"Tidak akan diberi seseorang itu akan permberian yg lebih baik dan yang terlebih luas drp pemberian pd seseorg yg bersifat sabar" (hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Dalam satu riwayat, Rasulullah s.a.w pernah ditanya oleh para sahabatnya. "Apakah yg dikatakan kesempurnaan iman itu, wahai Rasulullah?" Rasulullah s.a.w menjawab dgn sabdanya yg bermaksud : "Bermula kesempurnaan iman itu ialah sabar dan bermurah hati"

Solatlah kamu agar lebih dekat dnganNya...


Sembahyang adalah hubungan dengan Allah Subhanahu wa Ta'ala. Pada asalnya hubungan ini adalah hembusan ruh daripada Allah untuk mengembangkan dan membangunkan kehidupan. Sembahyang mendekatkan diri dan menjinakkan diri kepada Allah. Kita melihat Rasulullah Sallallahu 'alaihi wasallam bersabda:

Dan dijadikan penyejuk mataku di dalam salat.

Kita juga mendapati Baginda melakukan qiamullail. Baginda bersembahyang sehingga bengkak kakinya lanpa merasa sakit. Ruh yang tinggi akan mengurangkan keletilian dan kesakitan jasad.

Sembahyang adalah sumber yang dinamik untuk tenaga rohani dan bekalan. Waktu menunaikannya dibahagikan sepanjang malam dan siang agar bekalan baru ditambah secara berterusan dan bekalan yang masih ada diperbaharui.

Allah Subhanahu wa Ta'ala telah telah memudahkan kita menunaikannya sehinggalah bekalan kita tidak kehabisan dalam setiap keadaan dan waktu. Sama ada ketika damai atau peperangan, musafir atau bermuqim, dan sihat atau sakit. Ini adalah sebahagian kelebihan dan rahmat daripada Allah Subhanahu wa Ta'ala kepada kita.

Sembahyang merehatkan dan melapangkan kita dari tugasan dan bebanan kehidupan. Lantas kita berdiri di hadapan Allah dengan khusyu' dan menundukkan diri, ruku' dan sujud. Kita mendengar dan membaca kalam Allah, kita bertasbih dan membesarkan Allah, kitaberdo'a dan beristighfar kepadaNya. Seolah-olah salat itu adalah Mi'raj (naik ke langit) bagi ruh. la naik menemui Allah, jauh dari tarikan keduniaan dan tipu-daya kehidupan. Sesungguhnya sembahyang difardukan pada malam isra'dan mi'raj.


p/s:Kesemuanya bukan tulisan saya. Secara sengaja sumber dirahsiakan. Bahagian solat adalah dari petikan buku Bekalan Dakwah dari Mustafa Masyhur.

0 comments: