Meniti Kasih

"Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu(Muhammad) tentang Aku, maka sesungguhnya Aku dekat.Aku kabulkan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepadaKu. Hendaklah mereka itu memenuhi perintahKu dan beriman kepadaKu, agar mereka memperoleh kebenaran" (2:186)

Rezeki... sempena musim exam


'Dan apabila manusia ditimpa oleh suatu bahaya, mereka menyeru Tuhannya, dengan kembali (bertaubat) kepadaNya,kemudian apabila Dia memberikan sedikit rahmatNya kepada mereka, tiba-tiba sebahagian mereka mempersekutukan Allah, biarkan mereka mengingkari rahmat yang telah Kami berikan. Dan bersenang-senanglah kamu, maka kelak kamu akan mengetahui. Atau pernahkah Kami menurunkan kepada mereka keterangan, yang menjelaskan (membenarkan) apa yang selalu mereka persekutukan dengan Tuhan?

Dan apabila Kami berikan sesuatu rahmat kepada manusia, nescaya mereka gembira dengan rahmat itu. Tetapi apabila mereka ditimpa sesuatu musibah (bahaya) kerana kesalahan mereka sendiri, seketika itu mereka berputus asa.

Dan tidakkah mereka memerhatikan bahawa Allah yang melapangkan rezeki bagi siapa yang Dia kehendaki dan Dia (pula) yang membatasi (bagi siapa yang dikehendakiNya). Sungguh, pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi kaum yang beriman'

Ar-Rum: 33-37

0 comments: